Find the pure connection with your inner being, your soul.

perjantai 17. helmikuuta 2017

Ayurveda - 3 ruokavalion luonnollista askelta / osa II

..jatkoa eiliseen postaukseen.


Ruoan Valmistaminen

Keittiö on terveyden kannalta todella tärkeä paikka. Kun on ryhdistäytynyt ruokakaupassa, jääkaapista löytyy luultavasti paljon luonnollista lääkettä terveyden ylläpitämiseen. Jos se sisältää vielä huonoja ruoka-aineita, on aika ryhtyä siivoushommiin ja poistaa uudesta "lääkekaapista" kaikki terveyttä tuhoava.

Ayurvedan mukaan ruoanlaitto ei ole ainoastaan ruoan valmistamista, vaan myös meditaatiota. Ruoan laittamiseen käytetään taitoa, keskittymistä ja rakkautta. Ruokaa ei koskaan kannattaisi laittaa kiireessä tai stressaantuneena. Tunnustele miltä vihannekset tuntuvat käsissäsi, huomaa kuinka mausteiden tuoksu täyttää koko keittiön 🌿




Ruoan Syöminen

Ruoan syömisen ei tulisi olla vain välttämätön toimenpide tyhjän vatsan täyttämiseksi. Sen tulisi olla nautinto, johon keskitytään kaikilla aisteilla. Kun pureskelet ruokaa, tee se intohimoisesti ja ruoki elämän nälkääsi. Jokainen ateria on juhlahetki, jota tulee viettää kunnolla. Vastaanota jokainen ateria keskittyneesti ja kunnioittaen. Ruokailussa kannattaa keskittyä myös pariin käytännön asiaan..


  • Ruoan hienoksi pureskeleminen on hyvin tärkeää, koska vatsassamme ei ole hampaita. Jokaista haarukallista tulisi pureskella 14-24 kertaa. Ruoansulatus toimii paremmin kun ruoka sekoittuu sylkeen. 
  • Yksi tärkeistä ohjeista ruokailuun ayurvedassa on, ettei tulisi juoda ja syödä yhtä aikaa. Tämän noudattaminen auttaa tehostamaan ruoansulatusta ja edistää vahvaa vatsaa. Kun syömme, vatsalaukun sisäeritysrauhaset tuottavat ruoansulatusnesteitä. Jos juomme samaan aikaan esimerkiksi vettä, vesi laimentaa näitä nesteitä ja hidastaa ruoansulatusta. Kirjassa suositeltiin lopettamaan juominen vähintään puoli tuntia ennen pääateriaa ja aterian jälkeen odottamaan noin kaksi tuntia ennen kuin juo seuraavan kerran. 

Nykypäivän kiireisessä ilmapiirissä nämä ohjeet voivat tuntua aivan mahdottomilta käytännössä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jokainen pienikin askel parempaan vaikuttaa kokonaisuuteen. Jos ei kertakaikkiaan ehdi syömään viittä ateriaa päivässä hitaasti ja nautiskellen, voi yrittää syödä vaikka yhden aterian perheen kanssa yhdessä nauttien kiireettömästi. Jos tämäkin tuntuu vaikealta, voi ottaa tavoitteeksi syödä joka viikonloppu tällaisen aterian.



Love & Light
Susanna


// English
According to ayurveda kitchen is very important place for health. If the fridge still contains some bad food, it's time to clean it up. In ayurveda, making the food is also meditation. You have to use skills, concentration and love. You should never cook when you are busy or stressed. 

Eating should never be just a necessary measure when your stomach is empty. It should be pleasure and you should focus on that with all your senses. It's also very important to chew the food properly, so your digestion works right. And you shouldn't eat and drink at the same time. When you eat, your stomach produces digestive fluids. If you drink at the same time, the water dilutes these fluids and your digestion works slower. 

2 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen aihe! Mä olen aina ajatellut, että nimenomaan pitäisi juoda samalla kun syö..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ja sehän on ihan yleinen käytäntö että aina juodaan samalla kun syödään! Olen yrittänyt totutella tähän juomattomuuteen ja huomaa kyllä, että jos sen ruoan oikeasti pureskelee kunnolla (ja tietenkin pitää huolta nesteytyksestä muuten) niin ei niin kovin edes tee mieli hörpätä mitään joka haarukallisen jälkeen :) Mutta kyllä se silti totuttelua vaatii!

      Poista

Lämmin kiitos kommentistasi <3