Find the pure connection with your inner being, your soul.

tiistai 7. helmikuuta 2017

KAUNIITA UNIA - 14 vinkkiä parempaan uneen




Nukkumisen merkitystä kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa ei voi koskaan korostaa liikaa. Mutta koska olet viimeksi kuullut jonkun kehuvan sillä, kuinka pitkiä yöunia hän nukkuu? Tällä suorittamisen aikakaudella nukkuminen ei ole kovin kovassa huudossa, päinvastoin sitä saatetaan pitää "ajanhukkana" ja ollaan sitä mieltä, että aika joka käytetään nukkumiseen on aina pois jostain hyödyllisestä. Minusta asia on päinvastoin. Jos nukkuu hyvin ja herää pirteänä, on yleisesti ottaen energisempi ja saa asioita aikaan nopeammin ja tehokkaammin, jos se on tarpeen.



  • Yritä välttää raskaita ruokia illalla, yleensä ne vaikeuttavat unen tuloa. Toisaalta tyhjällä vatsallakin voi olla hankala nukahtaa, jos keskittyy vain nälkään. Nauti illalla jotain ravitsevaa, mutta kevyttä. 
  • Rankka treenikin illalla voi vaikeuttaa unen tuloa, joten jos treenaat kovaa, yritä ajoittaa se aamuun tai iltapäivään, jos vain mahdollista. Illalla hyvä liikuntamuoto on esimerkiksi rauhallinen jooga tai kevyt lenkki raikkaassa ulkoilmassa. 
  • Mahdollinen kofeiinin nauttiminen kannattaa ajoittaa aamuun ja aamupäivään. Kofeiini pysyy veressä itseasiassa melko pitkään, joten jo iltapäiväkahvit voivat vaikeuttaa nukahtamista illalla. 
  • Lämmin suihku, kylpy tai sauna rentouttavat illalla. 
  • Magnesium -ravintolisä kannattaa napata aina iltaisin. Illalla otettuna magnesium lisää syvän unen määrää ja alentaa yöaikaisia kortisolitasoja. 
  • Makuuhuoneen lämpötilan tulisi olla hieman alhaisempi kuin muiden huoneiden. Viileämmässä makuuhuoneessa on paljon helpompi nukahtaa. Voit myös kokeilla tuulettaa makuuhuonetta ja petivaatteita muutaman minuutin ajan juuri ennen nukkumaanmenoa, raikkaissa lakanoissa uni tulee helpommin. 
  • Himmennä valoja koko kodista jo pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Näin aivoille välittyy viesti, että on aika rauhoittua. Luo lempeää tunnelmaa kotiin kynttilöillä tai suolavalaisimilla. 
  • Jos uskot kivien parantavaan voimaan, kokeile laittaa magnesiitti tyynyn alle. Sen uskotaan tuovan rauhallisuutta yöuniin.
  • Yritä välttää tv:n katselua, tietokonetyöskentelyä ja puhelimen näpräämistä myöhään illalla. Lue mieluummin vaikka kirjaa, rentoudu sohvalla, juttele puolisosi tai ystäväsi kanssa, helli lemmikkiäsi, käy pienellä kävelyllä, kuuntele rauhoittavaa musiikkia, meditoi, hemmottele itseäsi.. Keksit aivan varmasti muutakin tekemistä kuin telkkarin tuijottaminen!
  • Makoile piikkimatolla ennen nukkumaan käymistä. Piikkimatto rentouttaa ja auttaa nukahtamaan.
  • Juo illalla kupillinen kamomillateetä. 
  • Panosta pukeutumiseen myös yöllä. Itseäni ainakin häiritsee hirveästi, jos vyötäröä kiristävät huonot housut tai pitkät lahkeet rullautuvat koko ajan ylös. Hanki yöasu, jossa on mukava nukkua tai kokeile alasti nukkumista, se voi olla todella vapauttavaa. 
  • Jos olet taikauskoinen, hanki unisieppari sängyn yläpuolelle. Alkujaan unisieppari on osa intiaanien perinnettä ja sen tarkoituksena on ollut siepata pahat unet, jotka jäävät kiinni unisiepparin keskellä olevaan verkkoon.
  • Rauhoittavat eteeriset öljyt voivat auttaa nukahtamisessa. Kokeile tuoksulyhdyssä esimerkiksi laventelia, vetiveriä tai kamomillaa. 


Love & Light
Susanna

// English
Sweet Dreams - 14 tips for better sleep
  • Try to avoid heavy meals in the evening. 
  • Tough workout in the evening could make it difficult to fall asleep. If you train hard, try to do it in the morning or in the afternoon, if possible. In the evening you can for example do some yoga or walk in the fresh air. 
  • If you use caffeine, try to enjoy it only in the morning. Caffeine stays in the blood, in fact, quite a long time, so for an afternoon cup of coffee can make it difficult to fall asleep at night.
  • Take a warm shower, bath or sauna in the evening. It's so relaxing. 
  • Take the magnesium in the evening. It increases the amount of deep sleep. 
  • Bedroom temperature should be a little bit lower than in the other rooms. 
  • Dim the lights a couple of hours before you actually go to bed. When you do this, your brain gets a note that it's time to calm down. 
  • If you believe the healing power of stones, try to put the magnesite under your pillow. It is believed to bring tranquility in your sleep.
  • Try to avoid watching tv, working with your computer or social media and other stuff with your phone on late at the night. Instead of that read some book, relax in the couch, talk with your mates, cherish your pet, take a little walk outside, listen to relaxing music, meditate, cherish yourself.. You have so many other options than watch the tv!
  • Rest in your acupuncture mat before you go to sleep. It relaxes you and helps you to fall asleep. 
  • Drink a cup of chamomile tea. 
  • Invest your night outfit. Get a pajamas which is comfortable sleep with, or try to sleep naked, it can be very releasing. 
  • If you are superstitious, get a dream catcher over the bed. 
  • Relaxing essential oils can help you to fall asleep. Try for example lavender, vetiver or chamomile. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lämmin kiitos kommentistasi <3