Find the pure connection with your inner being, your soul.

keskiviikko 28. kesäkuuta 2017

Köyhät - ja kaikki muutkin - kyykkyyn


KYYKKYISTUNNAN HYÖDYT
  • Parantaa tasapainoa ja kehon hallintaa.
  • Pehmittää lonkkia ja lantionseutua.
  • Vahvistaa jalkoja ja nilkkoja.
  • Venyttää selkärankaa.
  • Antaa vauhtia vatsan seudun nesteiden ja veren virtaukselle ja vaikuttaa näin myönteisesti myös ruoansulatukseen. 

MITEN?

Kyykkyasennon tulisi olla mahdollisimman luonteva, joten siksi se saattaa näyttää eri ihmisillä melko paljonkin erilaiselta. Laskeudu hitaasti kyykkyyn ja anna lantion laskeutua kohti maata. Pidä jalat levällään etäällä toisistaan, pääsääntö varpaiden suunnalle on sama kuin polvien, eli usein ainakin vähän ulospäin. Voit kokeilla erilaisia variaatioita ja löytää itsellesi sopivimman. Paina polviasi kyynärpäiden avulla hellästi poispäin toisistaan, anna kämmenten levätä toisiaan vasten. Pidä selkäranka suorana mutta rentona, voit nojata aavistuksen eteenpäin, jottet jännitä alaselkää tarpeettomasti. Aluksi voit pysyä tässä asennossa vain muutaman syvän sisään- ja uloshengityksen ajan ja pikkuhiljaa pidentää aikaa. 

Yritän itse käydä kyykyssä joka päivä vähintään kerran ja pysyä siellä sen aikaa kun juuri sinä päivänä tuntuu hyvältä. Viljelen tätä hyvää tekevää asentoa myös joogatunneillani. Lisää lantion liikkuvuutta voi hakea myös "piirtämällä" lantiolla ympyrää tai kahdeksikkoa asennossa.

Huom! Asennossa ei ikinä pitäisi tuntua suoranaista kipua. Pieni epämukavuus ja rasitus (varsinkin jos ei ole tätä harjoittanut, voi olla hyvin tavallisia tunteita alussa) ovat eri asia kuin oikea kipu, joten tässäkin kannattaa kuunnella tarkasti omaa kehoaan. 




Love & Light
Susanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lämmin kiitos kommentistasi <3