Find the pure connection with your inner being, your soul.

maanantai 17. heinäkuuta 2017

Take Care of Yourself (even when it's hard)



Ihminen kasvaa, kehittyy ja oppii eniten itsestään silloin kun on vaikeaa. Se on käynyt itselleni erittäin selväksi viimeisten kuukausien aikana. Olen oivaltanut myös yhden erittäin tärkeän asian. Kun kohtaa henkisesti rankan elämänvaiheen, on ensiarvoisen tärkeää pitää huolta fyysisestä jaksamisestaan ja hyvinvoinnistaan. Helpommin sanottu kuin tehty, eikö vain! Itse olen ainakin sitä tyyppiä, että kun kohtaan vastoinkäymisiä, minulle luontaisin tapa reagoida on vetää peitto korviin ja elää suklaalla ja noutoruoalla. Käytän oikein tekosyynä p*skaa elämänvaihetta siihen, ettei tarvitse liikkua, ei syödä terveellisesti eikä vähät välittää mistään. Oikein märehdin siinä omassa kurjuudessani. Onko tämä sitten lohduttavaa tai kannattavaa? Ei! Siitä seuraa aina vain huonompi olo.



En tiedä miksi, mutta nyt olen toiminut täysin päinvastoin. Olen pitänyt fyysisestä kehostani paremmin huolta kuin aikoihin. Helppoa se ei ole ollut. Ei minua suoraan sanottuna huvittaisi pitää itsestäni huolta. En jaksaisi ajatella ihoni hyvinvointia tai sitä mitä pistän kurkustani alas. Enkä oikeastaan ajattelekaan. Olen aina rakastanut kaikkien turhanpäiväisten listojen raapustelua ja nyt olenkin tehnyt itselleni listan siitä, mitä asioita päivittäin ja viikoittain pitää "hoitaa". Kuten "juo aamulla spirulina + ashwagandha", "ota D- ja B12-vitamiinit", "öljyä vartalo joka ilta", "kuori iho kerran viikossa", "juo päivittäin puolitoista litraa lähdevettä" jne.. Kuulostaa, noh, aika huvittavalta. Mutta toimin oikeasti listan mukaan. Joka päivä hoidan nämä asiat, vaikka ei huvittaisi. En yleensä suosittelisi kenellekkään tällaista pakonomaista suorittamista, mutta omalla kohdallani tässä elämäntilanteessa se tuntuu toimivan. Itseasiassa voin fyysisesti yllättävän hyvin! Uskon, että tämä auttaa minua valtavasti taistelemaan myös henkisen hyvinvointini puolesta. Kun pidän huolta kehostani, minulla riittää energiaa kohdata kaikki henkisesti raastavat asiat.




Olisi mielenkiintoista kuulla, millaisia keinoja te käytätte silloin kun elämä tuntuu mätkivän halolla päähän kerta toisensa jälkeen? Unohtuuko itsestä huolehtiminen silloin helposti vai oletteko löytäneet keinoja, mikä motivoi pitämään hyvistä rutiineista kiinni vaikeissakin elämäntilanteissa?

Love & Light
Susanna

6 kommenttia:

  1. Bullet journal on ollut minulla saikun pelastus, juuri nuo päivittäiset raksittamiset on jeesanneet todella paljon! Pakko myöntää että viime aikoina on suklaa maistunut aivan liikaa ja muutenkin koko kroppa tuntuu olevan ihan turpea, toivottavasti helpottaa kun asiat alkavat selviämään (ja toivottavasti pian). Pidän peukkuja että sinullakin alkaisi helpottamaan, tsemppihali <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täältä lähtee lämmin halirutistus sulle <3 Jotenkin mä tätä postausta kirjoittaessa ajattelin sua ja että sulla ihan varmasti on jotain tällaisia samanlaisia päivittäisiä raksittamisia! :) Älä pode huonoa omaatuntoa suklaasta, kaikelle on aikansa ja paikkansa <3

      Poista
  2. Tuollainen lista kuulostaa tosi hyvältä ajatukselta, varsinkin kun olen vastoinkäymisten kohdatessa kunnon "peiton alle pizzan kanssa"-tyyppi :) Ei hirveän toimiva konsti pidemmän päälle. Kun ajatukset alkavat kiertää liikaa kehää, on paljon paremmin on auttanut esimerkiksi puuhastelu jonkin mieluisan asian parissa (vaikka käsityöt), kävelyllä käyminen, kirjoittaminen ja hetkellinen pako uppoutumalla mieluisaan kirjaan, elokuvaan tai sarjaan. Aika perus siis, mutta yllättävän vaikeaa on ollut oppia vaikeina aikoina huolehtimaan itsestään järkevämmillä konsteilla ja turvautua suklaaseen ja muihin mukahelppoihin ratkaisuihin kohtuudella. Itsehoitolistasi menee siis heti "self care ideas" listalleni :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, taidetaan olla samanlaisia "peitto korviin ja pizzaa naamaan" tyyppejä! Mutta kyllähän se oloa entisestään pahentaa, varsinkin jos liian kauan jatkaa :( Kävelylenkit ja lukeminen on kyllä mullekin yks henkireikä varsinkin ahdistavissa elämäntilanteissa. Nyt tosin tuntuu että kävelylläkin ahdistaa, kun toi koiran menetys tulee varsinkin silloin mieleen, kun oli niin tottunut että se siinä vieressä tepastelee :( Itsehoitolista, mahtava nimitys tälle mun listalle! :)

      Poista
  3. Oon huomannu saman, että haastavampi aika ni sitä tärkeämpi huolehtia omasta hyvinvoinnista. Joskus jopa vähän väkisin, koska tietää että se tekee itelle vaan hyvää. Mä pyrin syömään terveellisesti, liikkumaan ja nukkumaan sillon ku on haastavaa. Ja myös meditoimaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Vähän väkisin" on ehdottomasti parempi kuin ettei huolehtisi ollenkaan. Ihanaa kuulla että siellä pidetään hyvistä rutiineista kiinni vaikka olisikin vaikeaa <3

      Poista

Lämmin kiitos kommentistasi <3