Find the pure connection with your inner being, your soul.

maanantai 7. elokuuta 2017

PSYYKKINEN VAHVUUS





Kaikki meistä tietävät, kuinka tärkeää kehon treenaaminen on. Se edistää terveyttä, ehkäisee sairauksia ja rappeutumista ja auttaa jaksamaan. Mieltä voi (ja kannattaa!) treenata siinä missä kehoakin. Juuri mieli voi vaikuttaa vahvasti siihen, suoriutuuko jostain tilanteesta hyvin vai epäonnistuuko täydellisesti. Mielen treenaamiseen löytyy nykyään valtavasti erilaisia työkaluja ja oppaita, joista haluaisin esitellä teille yhden; Jarmo Liukkosen Psyykkinen Vahvuus - Mielen taitojen harjoituskirja*. Tämän postauksen lopusta löytyy ohjeet, miten voit voittaa tämän mahtavan kirjan myös itsellesi!

"Kun edessäsi on vaativa tilanne, tunnetko itsesi vahvaksi leijonaksi 
vai heikoksi hiireksi? Käytkö mielessäsi läpi epäonnistumisen 
mahdollisuudet? Vai tiedätkö, miten toimia, jotta onnistut?"
Ote kirjan takakannesta. 

Minä olin ennen se heikko hiiri. Viime aikoina olen treenannut omaa mieltäni varsinkin tilanteissa joissa minua jännittää. Olen todellinen jännittäjä-tyyppi ja menneisyydessäni olen jättänyt paljon asioita tekemättä sen vuoksi, että olen jännittänyt tai pelännyt epäonnistuvani. Erityisesti sosiaaliset tilanteet ja esiintyminen jännittävät minua varmasti keskivertoa enemmän. En edelleenkään tunne itseäni vahvaksi leijonaksi, mutta enää en ole se heikko hiirikään. Olen jotain siltä väliltä, rusakko tai gaselli ehkäpä..? 😉 Joku päivä kasvan vielä vahvaksi leijonaksi. Olen ollut huojentunut siitä, että omaa epävarmuuttaan todella voi oppia hallitsemaan. Alistuin liian pitkään sille ajatukselle, että "minä nyt vain olen tällainen, ujo, hiljainen ja pelokas".

Voimme todella vaikuttaa omiin ajatuksiimme ja toimintaamme. Ja kun eteen tulee tilanteita, joihin emme itse voi vaikuttaa (näitähän riittää meillä kaikilla), voimme kuitenkin vaikuttaa siihen, miten suhtaudumme näihin asioihin ja tilanteisiin. Kun osaa hallita omaa mieltänsä, pystyy hallitsemaan myös odottamattomia tilanteita paremmin. Asenne ratkaisee, sanotaan. Jokaisen oma asenne lähtee ajatuksista.

Avaimet psyykkiseen vahvuuteen on kirjassa jaettu viiteen eri osaan; itseluottamus, motivaatio, vireystila, rentous ja keskittyneisyys. Kirjan alkupuolella käydään jokainen näistä osa-alueista läpi. Toisessa osassa keskitytään psyykkisen vahvuuden harjoitteluun käytännössä. Tämä on mielestäni hyvin tärkeä osio, sillä psyykkistä vahvuutta ei voi kehittää vain lukemalla. Eihän kehoakaan treenata sillä, että laaditaan treeniohjelma ja luetaan anatomiaa. Kyllä se työ täytyy ihan itse tehdä. Sama pätee mielen harjoittamiseen. Kirjan lopusta löytyy vielä yhteensä 25 liitettä; testejä ja arviointilomakkeita. Näistä on huima apu oman itsetuntemuksen kehittämiseen.

Kirjan avulla itsetuntemus kasvaa, oppii tuntemaan ja ymmärtämään itseään paremmin. Kun itsetuntemus on vahvalla pohjalla, on helpompi hyödyntää ja kehittää omaa potentiaaliaan ja psyykkisiä vahvuuksiaan.

Kirjan on kirjoittanut Jarmo Liukkonen, liikuntapedagogiikan professori ja liikunnan ja psyykkisen hyvinvoinnin dosentti. Hän on tutkinut psyykkisiä taitoja pitkään ja se näkyy vahvasti kirjassa. Liukkonen toimii myös psykologisen valmennuksen konsulttina urheilijoille ja yrityksille.




Sain kunnian arpoa yhden kirjan myös lukijoilleni 💙 Tällä kertaa arvonta suoritetaan Facebookissa ja Instagramissa. Voit osallistua vaikka molemmilla sivustoilla ja näin tuplata voittomahdollisuutesi. Facebookin arvontaan löydät täältä ja Instaprofiilini taas löytyy täältä. Aikaa arvontaan osallistumiseen on 13.8. asti.


Love & Light
Susanna


*saatu kustantajalta.
**postaus sisältää affiliate-linkkejä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lämmin kiitos kommentistasi <3