Find the pure connection with your inner being, your soul.

maanantai 25. syyskuuta 2017

I N K I V Ä Ä R I



Olen viime vuosina ja erityisesti ayurvedaan tutustumisen jälkeen rakastunut entistä enemmän inkivääriin. Se tuo sopivasti lisäpotkua niin ruokiin kuin juomiinkin. Käytän sekä tuoretta inkivääriä että jauhetta. Meillä inkivääriä sujahtaa yleisimmin mehuihin, smoothieen, teehen, wokkeihin ja pataruokiin. Postauksen lopusta löytyykin muutamia hyviä reseptejä, joissa on käytetty inkivääriä.

Inkiväärin huikeita terveyshyötyjä:


  • Sisältää elimistöä suojaavia antioksidantteja. 
  • Auttaa tulehduksiin.
  • Edistää verenkiertoa raajoissa, ja talvella tämä lämmittävä kasvi onkin hyvä luontainen apu kylmän kestämiseen. 
  • Hammassärkyä voi koittaa helpottaa pureskelemalla pientä inkivääripalaa suussa. Inkivääri auttaa myös pahanhajuiseen hengitykseen. 
  • Auttaa ruoansulatusongelmissa. Inkivääri stimuloi haiman toimintaa lisäten näin ruoansulatuksessa tarvittavia entsyymejä. Inkivääristä on hyötyä myös suoliston normaalin bakteeritasapainon ylläpitämisessä. 
  • Apua pahoinvointiin. Inkiväärillä voi koittaa ehkäistä esimerkiksi matka- ja meripahoinvointia. 
  • Ennaltaehkäisee flunssaa. Jos flunssa on jo ehtinyt iskeä päälle, voi inkiväärillä helpottaa oireita. 



Reseptejä:

Piristävä smoothie 
Kurkumalatte
Aamujuoma Vatalle
Kitchari (tämä Vilma P.:n blogista löytyvä ohje on ollut suosikkini viime viikkoina, todella helppoa, herkullista ja ravitsevaa!)




Käytättekö te inkivääriä ja jos, niin mihin kaikkeen? Löytyykö jotain suosikkireseptiä? 😍

Love & Light
Susanna

2 kommenttia:

  1. Ruokaan en ole tainnut ikinä kokeilla, mutta flunssan iskiessä teen aina inkiväärishotteja :)
    veerakatariinv.blogspot.fi

    VastaaPoista

Lämmin kiitos kommentistasi <3