Find the pure connection with your inner being, your soul.

tiistai 12. syyskuuta 2017

Miksi matkustaa Pargaan?

Pargassa viettämämme viikko oli yksi parhaista lomistani ikinä. Olen käynyt monesti Kreikan eri saarilla, mutta tämä oli ensimmäinen kertani mantereella. Parga sijaitsee siis länsirannikolla lähellä Albanian rajaa. Ihastuin Pargaan todella ja aion joskus ehdottomasti palata sinne, niin paljon jäi vielä asioita joita olisin halunnut tehdä ja kohteita joita olisin halunnut nähdä. Jos siis harkitsee kahden viikon lomaa Pargaan, suosittelen lämpimästi sillä Pargasta ja sen lähiseuduilta löytyy varmasti tekemistä kahdeksi viikoksi eikä aika käy pitkäksi. Miksi sitten Pargaan kannattaa matkustaa?

🌸 Valloittava lomakohde lyhyen lentomatkan päässä. Lentomatka Pargan läheiselle Prevezan kentälle kestää Helsingistä noin kolme tuntia.

🌸 Parga on pieni, kaunis ja tunnelmallinen kylä ihanine pikkukujineen ja kauniine satamineen. Pieni satama-alue onkin Pargan sydän. Siellä sijaitsee suurin osa Pargan ravintoloista ja drinkkibaareista.

🌸 Lämpö, kaunis luonto ja turkoosi meri. Lomamme aikana päivälämpötila taisi olla joka päivä yli 30 astetta ja myöhään illallakin lämpötila pysyi 20 asteen paremmalla puolella. Pitkähihaiset paidat olisi voinut jättää suosiolla kotiin.

🌸 Pargassa on hyvin romanttinen tunnelma, joten suosittelen ehdottomasti pariskunnille. Satuimme näkemään yhdet häätkin viereisen Panagian saaren kirkolla ja myöhemmin illalla hääpari käveli pitkin Pargan kapeita kujia.

🌸 Vaikka Parga itsessään on pieni kylä, auto- ja venematkan päästä löytyy monia upeita retkikohteita, joten aika ei varmasti käy pitkäksi.

🌸 Rento ja ystävällinen ilmapiiri.

🌸 Hyvä ja edullinen ruoka. Kukapa nyt ei kreikkalaista ruokaa rakastaisi? Vaihtoehtoja löytyy kivasti myös kasvissyöjille, tosin joissain paikoissa esimerkiksi tonnikala oli luokiteltu kasvisruoaksi. Kaupasta kannattaa ostaa edullisia hedelmiä, etenkin persikat ja nektariinit olivat lomamme aikana todella maukkaita ja isoja.

🌸 Korkeuserot. Jos pitää vuoristoisista maastoista, kannattaa ehdottomasti matkustaa Pargaan. Korkeuserojen vuoksi saa joka päivä todella hyvää hyötyliikuntaa niin halutessaan.

Mitä kannattaa tehdä ja mitä jättää tekemättä?

🌺 Vuonna 1624 rakennettu Venetsialainen linnoitus on Pargan suosituin nähtävyys. Se sijaitsee korkealla ja kapealla niemenkärjellä Pargan kylän ja Valtos Beachin välissä. Ylös kannattaa kiivetä jo upeiden näköalojen takia, toiselta puolelta näyttäytyy Pargan upea satama-alue ja toisella puolella loistaa turkoosinsininen Valtos Beach.

🌺 Vaellusreitti Lichnos Beachille. Itse päädyimme tälle reitille ensimmäisenä lomapäivänä puolivahingossa. Lähdimme katselemaan satama-aluetta ja päädyimme lopulta vahingossa Lichnosille johtavalle vaellusreitille ja päätimmekin kulkea sen loppuun saakka. Minulla tietenkin varvassandaalit jalassa, heh, mutta hyvin pärjäsin silti. Lichnos sijaitsee noin neljän kilometrin päässä Pargasta itään ja reitti kulkee kauniin oliivilehdon halki ja Lihitsas kukkulan yli. Lichnosille pääsee myös taksiveneellä, jolla itse tulimme takaisin Pargaan iltapäivällä.

🌺 Jos tekee mieli pizzaa, kannattaa se ehdottomasti nauttia Pargan satamassa Delizie -nimisessä italialaisessa ravintolassa. Heittämällä parasta pizzaa mitä olen koskaan syönyt, eikä pasta-annoksessanikaan ollut mitään vikaa. Toisella kerralla ravinto-illan päätteksi ihana ja ystävällinen henkilökunta kiikutti meille vielä ilmaiseksi aivan taivaallisen hyvää suklaapiirakkaa.

🌺 Valtos Beach. Täällä vietimme useamman rantapäivän. Rannalle pääsee Pargasta joko kävelemällä kukkulan yli tai meriteitse venetaksilla. Itse valitsimme joka kerta kävelyreitin, vaikka se välillä tuntuikin melko raskaalta niissä hellelukemissa. Valtos Beachilla on monipuoliset vesiharrastusmahdollisuudet, todella paljon vuokrattavia aurinkotuoleja ja paljon ravintoloita ja hotellejakin. Itse kävelimme kuitenkin aina rannan toiseen päähän, jossa oli ihanan rauhallista, vain muutama ihminen meidän lisäksi. Sinne saapui usein myös purjehtijoita ympäri maailman, joiden touhuja oli kiva katsella.

🌺 Acheron River. Yksi loman kohokohdista oli ehdottomasti patikointi Acheron joella. Joelle pääsee helposti vuokraamalla auton tai skootterin, skootterilla päristelimme paikalle noin 40 minuutissa Pargasta. Aion kirjoittaa tästä vielä kokonaan oman postauksensa, joten tästä ei nyt vielä tämän enempää.

🌺 Toinen loman kohokohdista oli veneretki Paxoksen saarille. Todella upeita maisemia ja kirkkaanturkooseja rantoja. Antipaxoksen edessä merivesi oli niin kirkasta, että pohja näkyi selkeästi vaikka syvyyttä oli useita kymmeniä metrejä. Pysähdyimme myös Paxoksen pääsatamassa, joiden kapeilla kujilla kävimme syömässä ja kiertelemässä ihania pikkuputiikkeja. Retki kesti kokonaisuudessaan noin kahdeksan tuntia ja maksoi noin 25 euroa. Näitä retkiä oli myynnissä lähestulkoon jokaisessa retkitoimistossa, joten halvemmallakin varmasti olisi päässyt. Retki oli kuitenkin ehdottomasti jokaisen sentin arvoinen!

🌻 Pargaa lähinnä oleva ranta, pieni Krioneri Beach ei houkuttanut lainkaan ainakaan minua. Se todella on melko pieni ja aivan tupaten täynnä ihmisiä, ei minkäänlaista omaa rauhaa. Ajattelimme yhtenä päivänä jäädä hetkeksi siihen makoilemaan, mutta lähdimme pois viiden minuutin jälkeen kun vieri viereen oli jo tuppautunut jengiä vaikka yritimme valita "suojaisan" paikan.

🌻 Preveza on Pargaa lähinnä oleva isompi kaupunki, jossa myös lentokenttä sijaitsee. Lähdimme yhtenä päivänä bussilla ajatuksena vähän shoppailla. Noh, ensinnäkään en löytänyt oikein yhtäkään minua kiinnostavaa kauppaa, en tiedä olisiko siellä edes ollut sellaisia. Ajattelimme sitten mennä loppuajaksi ennen bussin lähtöä rannalle Prevezassa. Luulimme sinne olevan lyhyt kävelymatka, mutta käveltyämme varmaan kolmisen kilometriä pysähdyimme onneksi huoltoasemalla ja selvitimme, että matkaa olisi ollut jäljellä vielä ainakin toiset kolme kilometriä. Ei kiitos. Lopulta otimme taksin rannalle, joka sekin oli huono idea, sillä jouduimme ottamaan melkein saman tien taksin takaisin bussiasemalle, jotta ehdimme seuraavaan bussiin Pargaan. Sieltä kun busseja takaisin Pargaan lähti ainoastaan kaksi päivässä, toinen 13:30 ja toinen 20:30. Tämän reissun olisin siis voinut jättää välistäkin, mutta toisaalta bussimatka Prevezaan vuoristoteillä oli ihan vaikuttava auringonnousun aikaan.